سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(( همیشه با تو ))

زیارت امام رضا علیه السلام

محبت و دلبستگی شدید مؤمنان به رسول خدا و اهل بیت (ع) او از ویژگی‌ها و امتیاز‌های مومنان است آنان. همواره از ژرفای جان به اهل بیت (ع) عشق می‌ورزند و در پی دستیابی به رضایت آنان هستند و طبیعی است که محبت به آنان جلوه‌ها و آثار گوناگونی در زندگی دارد و زیارت مرقد‌های پاک و نورانیشان در زمره مهم‌ترین آن جلوه هاست. اگر حتی یک روایت در فضیلت زیارت معصومان (علیهم السلام) صادر نشده بود، ادب در برابرآنان، مومنان را وا می‌داشت به زیارت حرم‌های مطهرشان مشرف شوند و افزون بر عرض ارادت و شیفتگی خود از دریای معنویت بی بدیل و ناپیدا کرانه آن‌ها جرعه‌ها نوشند و روح خود را با نزدیک ساختن به آن ارواح بلند و بی نظیر شاداب سازند.

در روایات رسیده از پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام درباره فضیلت زیارت معصومان علیهم السلام و آداب آن و گروهی از عبادات و احکام حرمشان روایات متعدد و متنوعی از معصومان علیهم السلام رسیده است که محدثان بزرگ در ثبت و ضبط آن‌ها کوشیده اند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه کاری او را زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید.

امام رضا علیه السلام: کسی که با دوری راه سرا و مزارم را زیارت کند، روز قیامت در سه جا (برای دستگیری) نزد او خواهم آمد و او را از بیم وگرفتاری آن موقف‌ها رهایی خواهم بخشید: هنگامی که نامه‌های اعمال به راست و چپ پراکنده شود، نزد صراط و نزد میزان هنگام سنجش اعمال در آستان جانان هر انسانی که به بارگاهی مقدس و حرمی مثل حرم امام رضا (ع) وارد می‌شود، ابتدای امر، احساس آرامش می‌کند. بیش از هر چیز روح و روان آدمی، حالت و شرایط مطلوب و ایده آلی پیدا می‌کند؛ این همان ناخودآگاه انسان هاست.

همه‌ی ما وقتی به این اماکن شریف وارد می‌شویم، به واسطه‌ی احساس نیازی که داریم، روح بلندی پیدا می‌کنیم. احساس می‌کنیم ارتباط عمیق تری بین ما و امام معصوم پیش آمده، بی هیچ تلاشی. این ارتباط، آن قدر ساده و دلنشین برقرار می‌شود که ما به سرعت احساس سبکی می‌کنیم این حس، خیلی حسّ خوبی است که آدمی در این دنیای وانفسا که پر از آلودگی است به مأمنی برسد که در آنجا احساس آرامش کند؛ احساس کند، به او توجّه شده، دارد پاک می‌شود. این همان ارتباط معنوی است که زیارت برای ما بوجود می‌آورد و ما را به پرواز در می‌آورد و به جوهره‌ی اصلی خودمان که «انسان» بودن است نزدیک می‌کند؛ جوهری ناب و فطرت پاکی که خداوند در مابه ودیعه نهاده است. این‌ها همه احساسی است که در ما همه‌ی اقشار ایجاد می‌شود.

http://fa.alkawthartv.com