سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(( همیشه با تو ))

آغاز زندگی جدید ممکن است تصمیم هرکسی در زندگی باشد. دلایل زیادی وجود دارند که بخواهید یک زندگی جدید را شروع کنید و راه‌های بسیاری برای نزدیک شدن به این تصمیم وجود دارند. به عنوان مثال، شاید شما به تازگی به یک رابطه‌ی ناهنجار خاتمه داده اید و می‌خواهید فکری به حال خود کرده و یک زندگی جدید، سالم و شادی را به دور از شخص آزار دهنده شروع کنید. شاید محل زندگی خود را دوست ندارید و می‌خواهید نقل مکان کرده و به محلی جدید بروید. صرف نظر از اهداف یا دلایل تغییر، اگر با دقت فکر کنید، برنامه ریزی کامل کرده و با خودتان چک کنید تا مطمئن شوید که خوب انجامش می‌دهید.

1- انگیزه خود را مشخص کنید.

باید به این موضوع فکر کنید که چرا می خواهید شروع یک زندگی جدید می‌باشید؟ دلایل معتبر بسیاری وجود دارند که شما ممکن است این کار را انجام دهید، اما دلایلی نیز وجود دارند که چندان مفید نیستند. 

* به عنوان مثال اگر شما فردی هستید که فرزندانتان بزرگ شده‌اند و هرکدام به خانه‌های خودشان رفته‌ و برای اولین بار در دهه‌ زندگیتان را در منزل بدون فرزند تجربه می‌کنید، ممکن است به این فکر بیفتید که زمان شروع زندگی تازه است: شما دیگر سرپرست اصلی فرزندانتان نیستید و می توانید زندگی خود را به گونه ای تغییر دهید که بیشتر بر روی خودتان تمرکز کنید.

* از طرف دیگر، استفاده از تغییر زندگی برای فرار از احساسات ناخوشایند ایده خوبی نیست، زیرا این فرار و اجتناب ممکن است گاهی موارد حساس شما را برطرف نکند. احساسات تمایل دارند در هر کجا که بروید، شما را دنبال کنند. باید قبل از شروع زندگی واقعی با آن‌ها کنار بیایید. 

2- آیا اخیراً رویدادهای مهمی را در زندگیتان تجربه کرده اید یا خیر؟

وقایع مهم زندگی مانند ازدواج، فوت در خانواده، از بین رفتن رابطه یا شغل، فارغ التحصیلی دبیرستان یا کالج و یا تغییر وضعیت مالی یا بهداشتی شما، انتقال به مکان جدید یا باردار شدن، همگی می‌توانند تاثیر عمیقی بر احساسات ما بگذارند. بعضی از این‌ موارد ممکن است شما را خوشحال‌تر کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند سبب استرس، افسردگی و یا اضطراب شوند. اگر به تازگی یک رویداد مهمی را در زندگی تجربه کرده اید، به خاطر داشته باشید که ممکن است قضاوت شما خوب عمل نکند و به فکر تصمیم‌گیری‌های مهم در جهت تغییر زندگی خود باشید.

* اگر به تازگی ضرر و تلفات بزرگی را تجربه کرده اید، به خودتان فرصت دهید تا برای آن ناراحت باشید. سوگواری یک روند ضروری برای بررسی و پردازش احساس غم و اندوه و وفق دادن و سازگار شدن با زندگی، پس از زیان است. لازم نیست خودتان را مجبور کنید که سریعاَ حالتان بهتر شود، فراموشش کرده و تغییر کنید.

3- گذشته خود را بررسی کنید.

برای اینکه مطمئن شوید که آغاز زندگی جدید شما به همان اندازه که امیدوار هستید موثر خواهد بود، در مورد الگوهای گذشته تان بیاندیشید. شما می‌خواهید مطمئن شوید که این تغییر را از روی انگیزه‌های درست انجام می‌دهید، نه به عنوان راهی برای فرار از گذشته خود. فرار از مشکلات در نهایت آن‌ها را برطرف نمی‌کند.

* به عنوان مثال، آیا این عادت را دارید که ” به گذشته برگردید” یا به محض بروز آن به سختی فرار می‌کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که روند لازم برای رشد از طریق کار کردن بر روی احساسات و موقعیت‌های مثبت و منفی حاصل می‌شود. وقتی شرایط سخت می‌شود، چگونه واکنش نشان می‌دهید؟ آیا به اهداف خود پایبند هستید یا فرار می‌کنید؟

4- ارزش‌های خود را بررسی کنید.

برای آغاز زندگی جدید ارزش‌های شخصی شما نقشه راه زندگیتان است. آن‌ها اصلی‌ترین چیزی هستند که شما به آن اعتقاد دارید: در مورد خودتان، دیگران و زندگی. حائز اهمیت است که قبل از یک تصمیم گیری مهم مانند شروع یک زندگی جدید، ارزش‌های خود را بررسی کنید. هنگامی که بدانید چه چیزی بیشترین اهمیت را برای شما دارد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که برای اولویت بندی این ارزش‌ها تصمیمات صحیحی اتخاذ کرده‌اید. پذیرش اینکه شما که هستید اولین قدم برای ایجاد تغییرات بزرگ است. 

* از خودتان چند سوال بپرسید. به عنوان مثال، دو نفر را در نظر بگیرید که برای آن‌ها احترام قائل هستید. چه مواردی از آن‌ها برایتان بیشتر محترم است؟ چرا؟ این مورد چگونه می‌تواند نقشی را در زندگی شما ایفا کند؟ 

* سوال خوب دیگر این است که وقتی می‌شنوید آن‌ها در مورد موضوعی صحبت می‌کنند چه چیزی باعث می‌شود بیشترین حس سرمایه‌گذاری یا الهام بخشی را راجع به آن داشته باشید. به عنوان مثال، آیا از شنیدن نوآوری‌های جدید احساس شور و اشتیاق می‌کنید و آرزو می‌کنید که می‌توانستید بخشی از این فرآیند نوآوری باشید؟  آیا باعث می‌شود که هنگام شنیدن پروژه‌های خدمات اجتماعی احساس هیجان ‌کنید؟ بررسی این امر می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که شما به چه چیزی بیشتر ارزش می‌دهید، مانند: نوآوری، اشتیاق، عدالت اجتماعی یا خدمات. 

* به یاد داشته باشید که هیچ ارزش شخصی ” پایین‌تر” یا “بالاتری” وجود ندارد. ممکن است یک شخص برای سازگاری ارزش قائل باشد، در حالی که شخص دیگری برای ثبات ارزش بیشتری قائل شود. هیچکدام ” اشتباه” نیستند. همه این موارد به این خاطر است که بفهمید شما که هستید و زندگی ای کنید که مطابق با آن است. اگر به دنبال کمک و راهی برای یافتن کلماتی هستید که ارزش‌ها را توصیف و تعریف کنند می‌توانید لیست‌هایی از ارزش‌های اصلی را بصورت آنلاین پیدا کنید.

* مطالعات حاکی از آن است که به طور کلی، مردم تمایل دارند در روابط اجتماعی و احساس ارزش و احترام در کارشان ارزش بسیار بالایی بگذارند. اگر یکی از این قسمت‌ها کم است شما ممکن است در ” زندگی جدید” خود تمرکزتان را بر روی آن قسمت بگذارید. 

5- تصمیم بگیرید که تغییری که می‌خواهید ایجاد کنید چقدر بزرگ است.

برای برخی از افراد، شروع یک “زندگی جدید” ممکن است به معنای شروع همه چیز باشد: جابجایی، ایجاد شبکه‌های اجتماعی جدید، به دست آوردن شغل جدید و غیره. برای برخی دیگر، ممکن است به معنای تغییرات کوچکتر اما اساسی باشد، مانند: رهایی از عادت‌ها یا چشم اندازهای قدیمی و یا تمرکز بر توسعه روش‌های جدید زندگی با ارزش سازگار. هرچه می‌خواهید، اطمینان حاصل کنید که تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید چقدر بزرگ هستند. 

* درک اینکه چه چیزی در زندگیتان نیاز به تغییر دارد در اینجا بسیار کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، چه چیزی شما را ناراضی یا غمگین می‌کند؟ آیا نیاز دارید که تک تک موارد زندگیتان را تغییر دهید یا اینکه آیا تمرکز بر روی یک یا دو مورد تاثیرگذار خواهد بود؟ ایجاد تغییر دشوار است، بنابراین اگر از کم شروع کرده و پیشرفت کنید، ممکن است به موفقیت بیشتری دست یابید.

6- بهترین تمرین فردی ممکن را انجام دهید.

این تمرین می‌تواند به شما کمک کند بفهمید چه اهدافی را تعیین کنید و ایجاد چه تغییراتی نیاز است. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام این کار باعث می‌شود احساس شادی و انگیزه بیشتری کنید. یک لحظه خودتان را در نقاطی از آینده تصور کنید. در این آینده به شما قدرت جادویی داده می‌شود تا به تمام رویاها و آرزوهای خود برسید. شما دقیقاً چه کسی هستید و چه می‌خواهید باشید. 

* این موضوع را تا آنجا که ممکن است با جزئیات بیشتر تصور کنید. اطراف خود را با چه کسانی محاصره می‌کنید؟ کجا زندگی می‌کنید؟ چه کاری می‌کنید؟ این حس شبیه چیست؟ برای ایجاد یک تصویر واضح، هرچه بیشتر جزئیات را درج کنید. به عنوان مثال، می‌توانید تصور کنید که شما یک نوازنده مستقل موفق با گروه موسیقی خودتان هستید که به سراسر کشور سفر می‌کند و در سالن‌های کوچک نمایش می‌دهد.

* حال به نقاط قوت و مهارت‌های لازم برای رسیدن به آنجا فکر کنید. چه چیزی دارید؟ چه مناطقی نیاز به توسعه بیشتر دارند؟ در اینجا با خودتان صادق باشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید نوازنده باشید، ممکن است لازم باشد مهارت موسیقی داشته باشید یا حداقل به موسیقی علاقمند باشید. همچنین ممکن است نیازمند این باشید که از کسب‌وکار سر در بیاورید و ممکن است لازم باشد تا بر روی بهبود آن کار کنید.

* تصور خود را قابل دستیابی و مثبت نگه دارید. شما نمی‌توانید یک ابرقهرمان مانند سوپرمن شوید که امکان پذیر یا واقعی نیست. با این حال، می‌توانید تصور کنید که چه کاری قادرید انجام دهید که شبیه به آن شوید. می‌توانید خود را تصور کنید که این ماموریت را به طریقی انجام داده اید، مثل اینکه به مقام پلیس یا وکیل تبدیل شوید. آیا بدنش او را سوپرمن کرده است؟  می‌توانید خود را تصور کنید که خوش اندام شوید یا حتی برای کمک به افرادی که هدفشان تناسب اندامشان است یک مربی شخصی شوید. 

7- اهداف را تعیین کنید.

همانطور که لائوتسه گفته است: ” سفر هزار مایلی با یک قدم آغاز می‌شود”. سفر شما باید با گام‌هایی که به سوی زندگی جدید خود برمیدارید آغاز شود. تعیین اهداف فردی مشخص و واضح شما را در شروع زندگی جدید تان راهنمایی خواهد کرد. 

* خودتان را در 6 ماه، یکسال، 2 سال، 3، 5، 10 و 20 سال دیگر تصور کنید. 

* اهداف خود را تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها اهداف SMART هستند، یعنی آن‌ها specific (ویژه/ دقیق)،     measurable(قابل اندازه گیری)، attainable (قابل دستیابی)، relevant (مرتبط) و دارای  time-bound(محدودیت زمانی) هستند.

* با تعیین هدف بزرگتان شروع کنید و سپس آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید.

* به عنوان مثال، اگر تصمیم گرفته اید که می‌خواهید برای احترام به ارزش‌های خدمات و عدالت خود، کار جدیدی را به عنوان افسر پلیس آغاز کنید، این هدف کلی شماست. برای تحقق آن، باید به چندین هدف یا اقداماتی که انجام می‌دهید، دست یابید. نمونه‌هایی از اهداف می‌توانند کار کردن روی آمادگی جسمانی شما باشد که بتوانید آزمایش فیزیکی را پشت سر بگذارید. صحبت با یک استخدام کننده پلیس و درخواست به آکادمی پلیس. این موارد را تقسیم کنید. حتی در کارهای خاص، مانند تمرین (ورزش) 3 بار در هفته، جستجوی آنلاین برای اطلاعات استخدام کننده خود، و یافتن مراحل درخواست در آکادمی‌ها.

* اطمینان حاصل کنید که در تنظیم اهداف خود تا حد امکان دقیق و خاص باشید.

منبع: https://parvaresheafkar.com



خداوند نمی‎خواهد کسی را رسوا کند
حضرت موسی(علیه‏السلام) در راه طور سینا بود. در بین راه کسی شروع کرد پیش او التماس کردن و گفت من گناه بدی کرده‏ام؛ از خدا بخواه که از من بگذرد. سپس گناهی که مرتکب شده بود را به حضرت موسی گفت. حضرت موسی به خداوند گفت این بنده از تو پوزش می‎طلبد؛ او را مشمول رحمت و مغفرتت قرار بده! خطاب رسید که من او را بخشیدم؛ ولی به او بگو که من از تو یک گلایه دارم! چرا این مطلب را به تو گفت که تو مطلع شوی و هر وقت تو را ببیند، از تو خجالت بکشد؟! من نمی‎خواهم بنده من از کسی خجالت بکشد.
از گناه پشیمان شو، خدا تو را می‏بخشد!
در وسائل‏الشیعه ابان بن‏تغلب از امام صادق(علیه‎السلام) نقل می‎کند: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً فَنَدِمَ عَلَیْهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ یَسْتَغْفِرَ».[5] هیچ بنده‎ای نیست که گناهی کرده باشد و بعد پشیمان شده باشد، مگر این‏که خدا او را قبل از آن‏که بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه»، می‎آمرزد. ما پروردگارمان را نشناخته‏ایم!
فرشتگان مقرّب برای مؤمنان استغفار می‏کنند
از نظر ظاهر هم این‏گونه است که خداوند فرشتگان مقرّب خود را می‎گمارد که برای ما استغفار کنند. در آن آیه شریفه می‏فرماید: «الَّذینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذینَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبیلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحیمِ».[6] فرشتگان مقرّب خدا برای مؤمنین استغفار می‎کنند و به خدا می‎گویند خدایا، رحمت تو همه چیز را در بر گرفته است؛ پس کسانی که توبه کرده و از راه تو تبعیّت کردند را بیامرز!
خودت را در معرض مغفرت الهی قرار بده!

بخشی از سخنرانی آیت اله مجتبی تهرانی