سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(( همیشه با تو ))

از سایت تبیان یه سوالی در این خصوص پرسیدم که در جواب ، متن زیر رو برام فرستادن امیدوارم به کار شما هم بیاد .

در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فردی اضافه‏وزن دارد، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن خود را به حالت طبیعی برگرداند.

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می‏شوند؛ مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولاً چند ساعت در دستگاه گوارش می‏مانند؛ در حالی که غذاهای زودهضم فقط یک تا دو ساعت در معده باقی می‏مانند.

غذاهای دیرهضم

* غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد،‌ غلات، برنج با پوست و غیره (که کربوهیدرات‏ها نامیده می‏شوند).

غذاهای زودهضم

* غذاهای زودهضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند (که به این گروه کربوهیدرات‏های تصفیه شده گفته می‏شود).

غذاهای فیبردار

* غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس‏دار، غلات و حبوبات. همچنین انواع سبزی‏ها مانند لوبیای سبز، نخود، ‌ذرت،‌ اسفناج، برگ چغندر، میوه‏های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر،‌ آلو خشک، بادام و غیره.

* غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند. یعنی از همه گروه‏های غذایی مثل میوه، سبزیجات، ‌گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد. غذاهای سرخ شده باید محدود شوند؛ زیرا باعث عدم هضم، سوزش سر معده و اختلال در وزن می‏شوند.

از چه چیزهایی پرهیز کنیم ؟

* 1 - غذاهای سرخ‏کردنی و چرب

* 2- غذاهای حاوی قند زیاد

* 3- خوردن غذای زیاد به خصوص هنگام سحر

* 4 - خوردن چای زیاد هنگام سحر! چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک‏های معدنی که در طول روز، بدن به آنها نیاز دارد، دفع می‏شوند.

* 5 - سیگار: اگر شما نمی‏توانید سیگار را به یک‏باره قطع کنید، از هفته‏های قبل از ماه رمضان شروع به مصرف کم آن کنید.

چه غذاهایی را مصرف کنیم ؟

* 1- مصرف کربوهیدرات‏های مرکب در سحر که مدت طولانی‏تری هضم و باعث می‏شوند که شما کمتر گرسنه شوید.

* 2- حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیر هضم می‏شود.

* 3- خرما یک منبع عالی قند، ‌فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم است.

* 4- مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را داراست.

* 5- موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربوهیدرات است.

* 6-مصرف زیاد آب یا آب‏میوه: در صورت امکان بهتر است در فاصله بین افطار و زمان خواب، مقدار زیادی آب مصرف شود تا آب مورد نیاز بدن تأمین شود.

برخی بیماری‏هایی که ممکن است در اثر روزه ایجاد شوند

سوء هاضمه و نفخ

* علل: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهایی که ایجاد نفخ می‏کنند مثل تخم‏مرغ،‌ کلم، عدس، و نوشابه‏های گازدار

* درمان: از پرخوری اجتناب کنید و آب‏میوه یا آب بنوشید. از غذاهای سرخ‏کردنی پرهیز کنید. نفخ یکی از مشکلات گوارشی است و توصیه می شود: موادی مانند نخود، لوبیا، باقلا، عدس، ماش و غذایی چون آش رشته بهتر است کمتر در ماه رمضان مصرف شود چون این مواد دارای رافینوز هستند. رافینوز در روده ی کوچک جذب نمی ‌شود و وارد روده ی بزرگ می شود و با تبدیل شدن به اسیدهای چرب، هیدروژن و بی ‌کربناک، گاز ایجاد می ‌کند.

مبتلایان به نفخ در صورتی که رفلاکس نداشته باشند، می ‌توانند یک قاشق مرباخوری عرق نعنا هنگام سحر و افطار مصرف کنند چرا که این ماده رفلاکس را تشدید می‌ کند؛ علاوه بر آن خوردن ریحان، بابونه و حتی زیره سیاه، نفخ را کاهش می ‌دهد.

ضعف (افت فشار خون)

* علائم: افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه ـ به خصوص هنگام برخاستن ـ، ظاهر رنگ‏پریده و احساس افتادن، از علائم افت فشار خون هستند که بیشتر هنگام بعدازظهر اتفاق می‏افتد.

* علل: مصرف کمتر مایعات و کاهش مصرف نمک

* درمان: به مکان‏های گرم نروید و مصرف نمک و مایعات را افزایش دهید.

* توجه: افت فشار خون باید با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأیید شود. افراد دارای فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان نیاز به تنظیم مجدد داروهای خود توسط پزشک داشته باشند.

سردرد
* علل: ‌انجام کار زیاد در طول روز، کم‏خوابی و گرسنگی ـ که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می‏شود ـ. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می‏تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

* درمان: در طول یکی دو هفته قبل از ماه رمضان به صورت تدریجی کافئین و تنباکو را قطع کنید. چای سبز و بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبی باشد. همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طوری ترتیب دهید تا خواب کافی داشته باشید.

کاهش قند خون

* علائم: ضعف، سرگیجه، خستگی، ‌کاهش تمرکز،‌ تعریق زیاد، احساس لرز، عدم توانایی برای فعالیت‏های فیزیکی، سردرد و تپش قلب از علائم کاهش قند خون هستند.

* علل (در افراد غیر دیابتی): خوردن مقدار زیاد قند مثل کربوهیدرات‏های تصفیه شده مخصوصاً هنگام سحر باعث می‏شود که بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون بشود.

* درمان:خوردن غذا هنگام سحر و محدود کردن نوشیدنی‏ها و غذاهای حاوی قند.

* توجه: افراد دیابتی ممکن است به تنظیم مجدد داروهای خود در ماه رمضان احتیاج داشته باشند و باید با پزشک خود مشورت کنند .