سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(( همیشه با تو ))

سلام

امیدوارم حال همگی خوب باشه ، دوستان از این به بعد می خوام تو زمینه عکاسی کار کنم برای همین تا یکی دو روز دیگه از عکسایی که با دوربینم CANON IXUS 950 IS گرفته شده رو براتون میزارم .

التماس دعا .

 


مشیری شاعری دوستدار نور و مهر، بیزار از ظلمت و کین

  

فریدون مشیری شاعری‌ست دوستدار نور و مهر، بیزار از ظلمت و کین. شعرهایش سرشارند از ستایش روشنایی و مهربانی و نکوهش تاریکی و نفرت.

در این بررسی به نمونه‌هایی از دهها شعر او که در آنها نور و مهر را ستوده و ظلمت و کین را نکوهیده، نگاهی گذرا می‌کنیم.

در شعر "بهار را باور کن" مشیری بهار را سرچشمه‌ی دوستی می‌داند و محبت را در روح نسیم بهاری می‌بیند:

 

حالیا معجزه‌ی باران را باور کن

و سخاوت را در چشم چمنزار ببین

و محبت را در روح نسیم

که در این کوچه‌ی تنگ

با همین دست تهی

روز میلاد اقاقیها را

جشن می‌گیرد.

 

در شعر "همراه حافظ" مشیری از خواهشهای شریف انسانی‌اش سخن می‌گوید، و یکی از خواهشهای اصلی‌اش این است که دنیا خانه‌ی مهر و محبت و آشتی باشد و در آن از قتل و خونریزی و فتنه‌گری نشانی نباشد:

 

دلم می‌خواست دنیا خانه‌ی مهر و محبت بود.

دلم می‌خواست مردم در همه احوال با هم آشتی بودند.

طمع در مال یکدیگر نمی‌بستند.

کمر بر قتل یکدیگر نمی‌بستند.

مراد خویش را در نامرادیهای یکدیگر نمی‌جستند.

از این خون ریختنها، فتنه‌ها، پرهیز می‌کردند.

چو کفتاران خون‌آشام کمتر چنگ و دندان تیز می‌کردند.

 ...

در شعر "دوستی"، مشیری رفاقت را گلی می‌داند مثل ناز و نیلوفر که ساقه‌ی ترد و ظریفی دارد و آنکه دانسته روا می‌دارد که جان این ساقه‌ی نورس را بیازارد، بی‌گمان سنگ‌دل است:

 

دل من دیرزمانی‌ست که می‌پندارد

دوستی نیز گلی‌ست

مثل نیلوفر و ناز

ساقه‌ی ترد و ظریفی دارد.

بی گمان سنگ‌دل است آن که روا می‌دارد

جان این ساقه‌ی نازک را

                             - دانسته-

                                           بیازارد.

 

به گمان او در زمین ضمیر بشر، هر سخن و هر رفتار انسانی دانه‌ای‌ست افشان و برگ‌وباری‌ست رویان که آب و خورشید و نسیمش مهر و محبت است، و اگر آن‌گونه که بایست به بار آید، زندگی را به دل‌انگیزترین چهره بیاراید:

 

در زمینی که ضمیر من و توست

از نخستین دیدار

هر سخن، هر رفتار

دانه‌هایی‌ست که می‌افشانیم

برگ‌وباری‌ست که می‌رویانیم

آب و خورشید و نسیمش مهر است.

گر بدان‌گونه که بایست به بار آید

زندگی را به دل‌انگیزترین چهره بیاراید.

آنچنان با تو درآمیزد این روح لطیف

که تمنای وجودت همه او باشد و بس

بی‌نیازت سازد از همه چیز و همه کس.

 

از دید او زندگی گرمی دلهای به هم پیوسته است و تا در آن دوست جایگاهی نداشته باشد، تمام درهایش بسته است، از این‌روست که باید در دل دانه‌ی مهر کاشت، و آب و خورشید و نسیمش را از مایه‌ی جان خرج کرد، می‌باید مهر ورزید و دوست داشت، و می‌باید دستهای یکدیگر را با مهر فشرد:

 

زندگی گرمی دلهای به هم پیوسته‌ست

تا در آن دوست نباشد همه درها بسته‌ست.

در ضمیرت اگر این گل ندمیده‌ست هنوز

عطر جان‌پرور عشق

گر به صحرای نهادت نوزیده‌ست هنوز

دانه‌ها را باید از نو کاشت.

آب و خورشید و نسیمش را از مایه‌ی جان

خرج می‌باید کرد.

رنج می‌باید برد.

دوست می‌باید داشت.

با نگاهی که در آن شوق برآرد فریاد

با سلامی که در آن نور ببارد لبخند

دست یکدیگر را

بفشاریم به مهر.

جام دلهامان را

                   مالامال از یاری، غم‌خواری

بسپاریم به هم.

بسراییم بلند:

"شادی روی تو ای دیده به دیدار تو شاد

باغ جانت همه وقت از اثر صحبت دوست

تازه

      عطرافشان

                   گل باران باد."

...

اینها نمونه‌هایی بودند برگزیده از دهها شعر فریدون مشیری که در آنها عشق عظیم او به نور و مهر، و نفرتش از تاریکی و کین، موج می‌زند، و به شعرش سایه روشنی دل‌‌نشین و گیرا بخشیده است .

 برگرفته از سایت www.atefrad.org


آرزویت در دنیا چیست؟

 

فقیری به حضور امام کاظم علیه‌السلام آمد و عرض کرد: "تهیدست هستم مرا از تهی دستی و فقر نجات بده، اگر صد درهم پول داشته باشم، با تجارت و خرید و فروش خود را از فقر و ناداری نجات می‌دهم ".

امام کاظم علیه‌السلام با روی خوش و لبخند، به او فرمود: "من از تو یک سؤال می‌کنم، اگر پاسخ صحیح دادی، ده برابر خواسته تو را به تو خواهم داد".

فقیر عرض کرد: بپرسید.

امام کاظم علیه‌السلام فرمود: "اگر بنا باشد تو در دنیا برای خود آرزویی کنی، چه آرزو می‌کنی؟"

فقیر گفت: "آرزو می‌کنم توفیق انجام حقوق برادران دینی بیابم، و برای حفظ دین و برادران دینی، قانون تقیه را رعایت کنم".

امام کاظم علیه‌السلام فرمود: چرا دوستی با ما خاندان را، آرزو نمی‌کنی.

او عرض کرد: این صفت در من هست، خدا را برداشتن چنین نعمتی سپاس ‍ می‌گویم، و از درگاهش می‌خواهم، تا خصال نیکی که ندارم به من بدهد.

امام کاظم علیه‌السلام فرمود: پاسخ نیکی دادی، آنگاه دو هزار درهم [که 20 برابر خواسته او بود] به او داد و فرمود: این پول را در خرید و فروش "مازور" (1) به کار ببرید زیرا کالای خشک است [و کمتر آسیب پذیر است] (2).

به این ترتیب به او کمک کرد، و او را برای تجارت و کسب و کار تشویق و راهنمایی فرمود.


1-"مازور" [که در عربی به آن عفص می‌گویند] ماده‌ای است که از درخت بلوط بدست می‌آید به شکل دانه فندق است این دانه‌ها را برای رنگ کردن و دباغی نمودن پوست حیوانات به کار می‌برند [فرهنگ عمید]

2-انوار الهی، ص 197 و 198


در ارتباط با شب قدر آیات و روایات متعددی وارد شده است و از ابعاد مختلف مورد توجه اهل بیت (ع) قرار گرفته و یا بعضاً پرسش هایی در این زمینه صورت گرفته که ائمه(ع) پاسخ داده اند ما این عناوین مهم و مورد نیاز را یادآوری خواهیم کرد:

1- چرا شب قدر نامگذاری شده است ؟
اولین مطلب علّت و ریشه نامگذاری شب قدر است که دیدگاههای متعددی مطرح شده است از آن جمله است:
شب قدر از این جهت نامگذاری شده است چون تمامی مقدرات بندگان در طول سال در شب قدر معین می شود
خداوند در آیات 3 و 4 سوره دُخان می فرماید:
إِنَا اَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارِکَةٍ اِنَا کُنَا مُنْذِرینَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ
ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم و ما همواره انذار کننده بوده ایم، در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می گردد
تأیید روایات :
روایات متعددی وارد شده که در شب قدر مقدرات یکسان انسانها تعیین می گردد و ارزاق و سرآمد عمرها و امور دیگر در آن شب مبارک تبیین می شود
مرحوم صدوق در عیون اخبار الرضا از امام رضا (ع) نقل کرده فرمود:
لَیْلَةَُ الْقَدْرِ یُقَّدِرُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ فِیها ما یَکُونُ مِنَ السَّنَةِ اِلَی السَّنَةِ مِنْ حَیاةٍ اَوْ مَوْتٍ اَوْ خَیْرٍ اَوْ شَرٍ اَوْ رِزْقٍ فَمَا قَدَّرَهُ فِی تِلْکَ الْلَیْلَةِ فَهُوَ مِنَ الْمَحْتُومِ(1)
در شب قدر خداوند مقدر می کند از امسال تا سال آینده زندگی یا مرگ یا خیر یا شر و یا رزق بندگان خود و آن چیزی که مقدر کرده در این شب حتمی است.

2- شب قدر کدام شب است ؟
ابتدا باید گفت : شب قدر در ماه رمضان است تردیدی وجود ندارد چون خداوند می فرماید:
شَهْرُ رَمَضانَ اَلَّذِی اُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلْنّاسِ وَ بَیِناتِ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ(2)
ماه رمضان ماهی که قرآن بعنوان راهنمای مردم و نشانه های هدایت و جداکننده حق از باطل در آن نازل شده است
و در سوره قدر نیز می فرماید:
إِنا اَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر(3)
ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم
جمع میان این دو آیه شریفه به ما می گوید:
شب قدر در ماه رمضان است اما اینکه کدام شب از شبهای ماه رمضان، شب قدر است گفتگو بسیار است و تفسیرهای زیادی شده است از جمله:
1- شب اول شب قدر است
2- شب هفدهم است
3- شب نوزدهم است
4- شب بیست و یکم است
5- شب بیست و سوم است
6- شب بیست و هفتم است
7- شب بیست و نهم است
اما مشهور و معروف در روایات این است که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان و شب 21 یا 23 است.

1- حسان بن مهران میگوید:
از محضر امام صادق (ع) شب قدر را پرسیدم:
فَقالَ : اِلْتَمِسْها لَیْلَةَ إَحْدی وَ عِشْرینَ اَوْ لَیْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرِینَ(4)
فرمود: شب قدر را در میان شب 21 و 23 جست و جو کن.

2- علی بن ابی حمزه می گوید:
در محضر امام صادق (ع) بودم
فَقالَ لَهُ:
اَبُو بَصیرٍ جُعِلْتُ فِداکَ اَلْلَیْلَةُ الَّتِی یُرْجی فِیها ما یُرْجی
ابو بصیر به امام عرض کرد فدایت شوم آن شبی که امید رحمت و مغفرت و زیادی حسنات وجود دارد کدام شب است؟
فَقالَ:
فِی اِحْدی وَ عِشْرینَ اَوْ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ
فرمود:
شب قدر ، شب 21 یا 23 می باشد
راوی اصرار کرد کدام یک از این دو شب است و پرسید:
فَإِنْ لَمْ أَقْوَ عَلَی کِلْتَیْهِمَا ؟
اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدام یک را انتخاب نمایم؟
امام صادق (ع) در پاسخ فرمود:
مَا أَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فِیما تَطْلُبُ
چه آسان است دو شب برای آنچه می خواهی(5)

3- چرا شب قدر مخفی است ؟
بسیاری معتقدند:
مخفی بودن شب قدر در میان شبهای سال ، یا در میان شب های ماه مبارک رمضان ، برای این است که:
مردم به همه این شبها اهمیت دهند ، همانگونه که خداوند:
رضای خود را در میان انواع طاعات پنهان کرده، تا مردم به همه طاعات روی آورند غضبش را در میان معاصی پنهان کرده، تا از همه بپرهیزند دوستانش را در میان مردم مخفی کرده، تا همه را احترام کنند اجابت را در میان دعاها پنهان کرده، تا به همه دعاها روی آورند اسم اعظم را در میان اسمائش مخفی ساخته، تا همه را بزرگ دارند و وقت مرگ را مخفی ساخته ، تا در همه حال آماده باشندو این ، فلسفه مناسبی به نظر می رسد(6)

4- احیاء شب قدر:
یکی از موضوعاتی که در ارتباط با شب قدر در احادیث اهل بیت(ع) مطرح شده است شب زنده داری می باشد.
و چیزیکه از روایات بدست می آید خود احیاء و شب زنده داری موضوعیت دارد
چند روایت را در این رابطه مطرح می کنیم:

1- احیاء عذاب را برمی دارد:
مرحوم کلینی در کافی و صدوق در من لایحضره الفقیه از رسولخدا (ص) نقل کرده اند فرمود:
مَنْ اَحْیا لَیْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَی السَّنَةِ الْقابِلَةِ (7)
هرکس شب قدر را زنده بدارد تا سال آینده عذاب از او برگردانده می شود.

2- از خواب در شب احیاء نهی شده است:
مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(ع) و او از پدرانش نقل کرده اند که :
إِنَّ رَسُولَ اللهِ (ص) نَهی أَنْ یُغْفَلَ عَنْ لَیْلَةِ إِحْدی وَ عِشْرینَ وَ عَنْ لَیْلَةِ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ وَ نَهی أَنْ یَنامَ اَحَدٌ تِلْکَ اللَّیْلَةَ (8)
پیامبر خدا (ص) نهی کرده که از شب 21 و 23 غفلت شود و نهی کرده که کسی در آن شب بخوابد .

3- امام صادق (ع) در حال مریضی شب 23 احیاء نگه داشت:
مرحوم شیخ طوسی از یحیی بن علاء نقل کرده که گفت:
کانَ اَبُوعَبْدِاللهِ مَریضاً دَنِفاً فَاَمَرَ فَاُخْرِجَ اِلی مَسْجِدِ رَسُولِ اللهِ (ص) فَکانَ فِیهِ حَتّی اَصْبَحَ لَیْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ مِنْ شَهْرِ رَمضانَ (9)
امام صادق (ع) سخت بیمار بود دستور داد او را به مسجد پیامبر خدا (ص) بردند آنجا بود تا صبح شب 23 ماه رمضان.

4- احیاء موجب آمرزش گناهان می شود.
مرحوم صدوق از امام کاظم (ع) نقل کرده فرمود:
مَنِ اغْتَسَلَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ اَحْیاها اِلی طُلُوعِ الْفَجْرِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِه (10)
هرکس در شب قدر غسل کند و آن شب را تا سپیده دم زنده بدارد از گناهانش بیرون می آید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت :
(1) عیون اخبار الرضا / صدوق ج 1 ص 182
(2) سوره بقره آیه 185
(3) سوره قدر آیه 1
(4) فروع الکافی/ کلینی ج 4 ص 156
(5) تفسیر نور الثقلین/ حویزی ج 5 ص 625
(6) تفسیر نمونه/ جمعی از نویسندگان ج 27 ص 213
(7) فروع کافی / کلینی ج 4 ص 154 و من لایحضره الفقیه / صدوق ج 2 ص 155
(8) بحار الانوار / مجلسی ج 97 ص 9
(9) فضائل الاشهر الثلاثة / صدوق ص 137
(10) الامالی / شیخ طوسی ص 676

 

خرد نیوز


سلام دوستان

راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر ( جمهوری اسلامی ایران ) رو به همه ایرانیان و مسلمانان و آزاداندیشان جهان تبریک عرض می نمایم .

امیدوارم این نیروگاه با تمام توان در جهت خدمت به ملت ایران به کوری چشم دشمنان تا سالیان سال به فعالیت خودش ادامه بده .

محمد رضا مختاری